Dieta karmiącej mamy




Po wielu perypetiach związanych z karmieniem piersią i dylematach dotyczących odżywiania w tym okresie postanowiłam, iż przy drugiej ciąży dużo, dużo wcześniej zapoznam się z zaleceniami dotyczącymi żywienia w tym okresie. Bardzo chcę karmić piersią moją córeczka, bo niestety synka karmiłam tylko przez bardzo krótki okres czasu. Poglądy są bardzo różne za ten temat. Niektóre mamy twierdzą, że można jeść wszystko i obserwować maleństwo, inne, że należy stosować dietę eliminacyjną.

Dieta jest szczególnie ważna,, gdy nasze dziecko będzie odczuwało dolegliwości brzuszkowe. Pamiętajmy, że sposób odżywiania kobiety karmiącej piersią ma wpływ na stan zdrowia i prawidłowy rozwój jej dziecka. Złe odżywianie powoduje powstanie różnych problemów ze strony przewodu pokarmowego maleństwa, który jest jeszcze nie dojrzały, Dieta karmiącej mamy powinna być lekkostrawna, powinno wyeliminować się z niej potrawy ciężkostrawne, wzdymające. 

Karmiąca mama powinna zapoznać się z ogólnymi zaleceniami żywieniowymi, na pewno wtedy karmienie będzie łatwiejsze.



Ogólne zalecenia żywieniowe dla matki karmiącej piersią

Produkty i potrawy Zalecane Przeciwwskazane
Pieczywo chleb pszenny, suchary, bułki, biszkopt, pieczywo półcukiernicze, drożdżowe, herbatniki, pieczywo chrupkie, graham, pieczywo razowe (2 kromki dziennie) chleb razowy, pumpernikiel
Dodatki do pieczywa masło, chudy i półtłusty ser, pasty serowe z różnymi dodatkami, mięso gotowane, chude wędliny drobiowe, szynka, polędwica, chude ryby, galarety mięsne, rybne, sery żółte, topione tłuste wędliny i mięsa
Zupy i sosy chude rosoły, krupnik, jarzynowe bez warzyw kapustnych, strączkowych, owocowe z jabłek, z owoców jagodowych kapuśniak, grochówka, fasolowa, sosy ciemne, pikantne
Kasze wszystkie rodzaje kasz, ryż, płatki, makaron

Nabiał mleko 2% tłuszczu ok. 2 szklanek dziennie (jeśli matka jest alergiczką można zastąpić naturalnym jogurtem, kefirem lub maślanką), sery białe półtłuste, żółte i topione, śmietana 12 lub 18% mleko 3,2% tłuszczu, mleko powyżej 2 szklanek dziennie, jogurty smakowe, sery pleśniowe, śmietana powyżej 18%
Jajka 1 dziennie, jeśli nie ma alergii

Mięso, ryby wszystkie gatunki chude. Szczególnie zalecane: królik i indyk. W razie alergii ograniczyć spożycie ryb do jednego razu w tygodniu wszystkie gatunki tłuste, kiełbasy, konserwy, mięso surowe, ryby wędzone
Tłuszcze masło, miękkie margaryny, oleje: sojowy, rzepakowy, słonecznikowy, oliwa z oliwek smalec, boczek, słonina, podgardle
Warzywa marchew, dynia, kabaczki, patisony, buraki, seler, szparagi, ziemniaki, sałata, cukinia, cykoria, szpinak, kapusta pekińska, kukurydza w kolbach, koperek, zielona pietruszka, brokuł i pomidor b/skórki w ograniczonych ilościach.
Uwaga: pietruszka i seler mogą być przyczyną alergii u niemowląt
warzywa wzdymające: kapusta biała i czerwona, brukselka, kalafior, kalarepa, kapusta kiszona;
warzywa strączkowe: groch, fasola, bób, fasolka szparagowa, groszek zielony (soczewicę i soję można spożywać w ograniczonych ilościach);
cebula, czosnek, papryka, rzepa, grzyby, rzodkiewka, rzodkiew, ogórek kiszony, por
Napoje mleko, jogurt, słaba herbata, sok jabłkowy, napoje owocowo–mleczne, koktaile mleczno–owocowe napoje alkoholowe, napoje gazowane, kakao, czekolada, soki z owoców cytrusowych
Owoce jabłka, banany (jeden dziennie), plasterek cytryny do herbaty, morela suszona (na czczo przy zaparciach), dojrzałe winogrona b/skórki, melon, arbuz, brzoskwinia owoce kwaśne (np. cytrusowe), owoce pestkowe (np. czereśnie i wiśnie), truskawki, agrest, ananas, porzeczki, kiwi, konserwowane owoce
Desery cukier i słodycze w ograniczonych ilościach: dżem, miód, galaretki, ciasto drożdżowe kisiele, budynie, galaretki, jogurty, biszkopty;
świeże soki z jabłek, marchwi, bananów (początkowo rozcieńczone wodą).
ciasta tłuste, czekolada i wyroby czekoladowe (tłuste), ciasta francuskie i na proszku do pieczenia
Przyprawy koper, wanilia, majeranek, cukier ostre; ocet, musztarda, chrzan, gorczyca, kwasek cytrynowy

2 komentarze:

  1. zapiszę sobie :) chociaż już tych kartek mam sporo, ale więcej nie zaszkodzi :D dziekuje!

    OdpowiedzUsuń
  2. Na pewno się przyda, po porodzie już nie będzie czasu aby się tym zajmować.

    OdpowiedzUsuń

Obsługiwane przez usługę Blogger.